سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه عاشق شود و [عشق خود را] پنهان دارد و پاکدامنی ورزد، خداوند، او را بیامرزد و به بهشت درآورد. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :3
بازدید دیروز :2
کل بازدید :137353
تعداد کل یاداشته ها : 34
103/1/9
8:3 ع

کرباسچی مدیرمسئول هم میهن: منتظر تشکیل دادگاه خواهیم بود


نوروز: روزنامه هم میهن پس از 42 شماره توقیف موقت شد.
این دومین باری است که روزنامه هم میهن به محاق توقیف می رود. گفتنی است روزنامه هم میهن سه سال پیش نیز توقیف شده بود که در سال گذشته پس از برگزاری دادگاه در نهایت حکم به رفع توقیف آن داده بود.
به گزارش خبرگزاری مهر، دادستان تهران توقیف موقت روزنامه هم میهن به دلیل نقص درمراحل محاکمه کرباسچی عنوان کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در نامه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نقص در مراحل محاکمه غلامحسین کرباسچی مدیر مسئول روزنامه هم میهن را دلیل توقیف مجدد این روزنامه عنوان و اعلام کرد توقیف موقت این روزنامه تا زمان رسیدگی مجدد به پرونده ادامه می یابد .
به گزارش خبرگزاری مهر، متن نامه سعید مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب تهران خطاب به محمد حسین صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است :

احتراما به استحضار می رساند شعبه 1083 دادگاه عمومی جزایی تهران در تاریخ 29/11/1385 مبادرت به برگزاری جلسه محاکمه مدیر مسئول روزنامه هم میهن نموده و متعاقب آن طی دادنامه شماره 261 مورخ 20/12/85 نسبت به محکومیت مدیر مسئول ان روزنامه اقدام و رای صادره در تاریخ 16/2/86 مورد اعتراض وکیل متهم قرار گرفته است . در تاریخ 11/4/86 پرونده به این دادسرا ارسال که با ملاحظه صورت جلسه محاکمه علنی و مجموع اوراق پرونده موارد ذیل بهعنوان ایراد بین قانونی مشهود است .

1- ازآقای غلامحسین کرباسچی قبل از برگزاری جلسه علنی محاکمه هیچ گونه تامینی اخذ نشده و قرار تامین کیفری در رابطه با وکیل متهم صادر گردیده و ایشان آن را امضا کردند که اساسا صدور قرار تامین کیفری برای وکیل مدافع به جای متهم خلاف قانون و موازین آیین دادرسی کیفری است .

2- مطابق اصل 168 قانون اساسی جلسه محاکمه مطبوعاتی باید در حضور اعضای محترم هیئت منصفه و به صورت علنی باشد و مدیر مسئول روزنامه مطابق مسئولیتی که در تبصره 4 و 7 ماده 9 قانون مطبوعات بر عهده شخص او قرار گرفته ، در حضور اعضای هیئت منصفه محاکمه گردد در حالیکه اساسا مدیر مسئول در جلسه محاکمه حاضر نشده و عذر موجهی نیز اعلام نکرده و علی رغم این موضوع دادگاه به جای مدیر مسئول که متهم پرونده است وکیل او را محاکمه و از وی بدون حضور متهم نیز اخذ و پس از اعلام نظر هیات منصفه مبادرت به محکومیت متهم به جزای نقدی نموده که مراتب محاکمه و صدور رای به نحوی که دراعتراضیه این دادستانی خطاب به دادگاه تجدید نظر استان تهران آمده خلاف موازین آمره قانون آیین دادرسی کیفری اقدام گردیده و محاکمه به نحو مذکور فاقد رسمیت قانونی است و رای صادره نافذ نیست .

3 - بنا الهذا با توجه به اصرارمدیر مسئول روزنامه هم میهن پس از رفع توقیف، طی دادنامه مخدوش و غیر قطعی فوق به ارتکاب جرائم مذکور در ماده 6 قانون مطبوعات به شرح پرونده های متشکله در دادسرای کارکنان دولت و رسانه ها قرار توقیف موقت این روزنامه تا زمان رسیدگی مجدد به پرونده های مذکور صادر و اعلام گردید و بنا به مراتب فوق مقرر است از ادامه انتشار این روزنامه جلوگیری به عمل آید .

همچنین غلامحسین کرباسچی در گفت وگو با خبرگزاری فارس عنوان کرده است که منتظر تشکیل دادگاه خواهد بود.

مدیر مسئول روزنامه هم میهن گفت: حکم توقیف به روزنامه ابلاغ شده است و این روزنامه فردا منتشر نمی‌شود و ما منتظر تشکیل دادگاه روزنامه می‌مانیم.

مهدی کرباسچی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی فارس، از هر گونه ابراز نظر در مورد توقیف روزنامه خودداری کرد و گفت: بر اساس حکم توقیف روزنامه که امروز به دست ما رسید اعلام شده است علت توقیف مشکلاتی اعلام شده است که در گذشته در روند رسیدگی قضایی به پرونده روزنامه هم میهن در دادسرا بوده است.
وی افزود: ما مشغول چاپ روزنامه فردا بودیم که با ابلاغ حکم توقیف در بعد از ظهر امروز مشغول جمع کردن کاغذهای چاپی روزنامه فردا هستیم.

ناراحتی نویسندگان روزنامه

ناراحتی نویسندگان روزنامه

صحنه ای که یکبار مشابه اش را درباره شرق دیده بودیم

این دیگه چی میگه؟

 

ترویج ابتذال فرهنگی از دلایل اصلی توقیف موقت دوباره روزنامه هم میهن بوده است. به گزارش "الف"، یک منبع آگاه در گفتگو با الف با اعلام این خبر، از ترویج ابتذال فرهنگی به عنوان یکی از مهمترین دلایل توقیف موقت روزنامه هم میهن نام  برد.

ساعاتی پیش اعلام شده بود، پاره ای اشکالات در برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات این روزنامه در کنار اصرار بر ارتکاب برخی موارد، از دلایل توقیف این روزنامه است.
 
در اطلاعیه دادستانی عمومی و انقلاب تهران آمده بود، با توجه به اصرار مدیر مسئول روزنامه هم‌میهن پس از رفع توقیف طی دادنامه مخدوش و غیر قطعی فوق به ارتکاب جرایم مذکور در ماده 6 قانون مطبوعات، از ادامه انتشار این روزنامه جلوگیری بعمل آید.

بنابراین گزارش، روزنامه هم میهن در تاریخ 31 خرداد ماه 1386، با چاپ عکس تمام صفحه از یکی از بازیگران سابق تلویزیون که انتشار فیلم غیر اخلاقی منتسب به وی به یکی از مهمترین رویدادهای اجتماعی ماه های اخیر تبدیل شده بود، به گفتگو با وی پرداخت.

گزارش می افزاید، روزنامه مذکور همچنین در موارد متعدد مبادرت به گفتگو یا چاپ آثاری از افرادی با سابقه غیر روشن و دارای تجارب همکاری با رسانه های بیگانه کرده یا به تجلیل از این افراد پرداخته است.

قبلا برخی رادیوها و رسانه های بیگانه، با گمانه زنی در مورد دلایل توقیف موقت این روزنامه، آن را به مسائل سیاسی مرتبط  کرده بودند.
 
"الف" امیدوار است این روزنامه با اصلاح رویه های مورد نظر در قانون مطبوعات، بار دیگر به جمع بالنده مطبوعات کشور باز گردد.

* الف زیر نظر احمد توکلی اداره می شود.

 

اشک های محمد قوچانی سردبیر هم میهن