سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شنیدم مردی از امام صادق علیه السلام می پرسید :«کسی می گوید که دوستت دارم . من از کجا بدانم که [واقعا] دوستم دارد ؟». [صالح بن حکم]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :5
بازدید دیروز :1
کل بازدید :137462
تعداد کل یاداشته ها : 34
103/2/4
3:51 ع

شیطان و جادو در عرفان های جدید

امروزه  اگر از سر تصادف کسی در طلب رسیدن به قدرت‌های ماورائی برآید و بخواهد کشف و شهود را تجربه کند او را به افسون و جادو سوق می‌دهند یا تسخیر طبیعت را پیش می‌کشند و یا ارتباط با ارواح و جن راپیشنهاد می‌کنند و یا اصلاً راهی را فرا روی او قرار می‌دهند که اصولاً خدا به عنوان قدرت مغلوب و شکست خورده معرفی می‌شود و «غلبه شرارت و پلیدی بر نور و نیکی» به عنوان اصل مسلم عنوان می‌شود و بالاتر این که می گویند: لازم است تسلیم قدرت غالب (شیطان) شد تا بتوان از قدرت‌های شگرف شیطان و نیروهای معنوی او در جهت تسلیم دیگران و پیشبرد اهداف خود سود جست.

جادو به گونه‌ای پررنگ در معنویت های نوین مطرح است. سنت جادوگری از سنت های کهن است که ریشه در رویارویی با آیین‌های توحیدی دارد. در قران این عمل مورد نکوهش قرار گرفته و در روایات شیعی در مرتبه انکار خدا از آن یاد شده است. در مسیحیت از جادوگری به عنوان نوعی کفر نام برده شده است. این عمل هرچند می‌تواند واقعی باشد اما بهره‌ای از حقیقت (اثر تربیتی و تعالی‌بخش) ندارد. در تلمود، گنجینه دینی کهن یهود، جادوگر مجرم و محکوم است؛ زیرا که از اوامر تورات می­گذرد در حالیکه شعبده باز با وجودی که تایید نمی­شود مجرم نیست و[1] هر نوع سحر و جادو و فالگیری به شدت تقییح و محکوم شده است[2] تا جایی که در تلمود، جادوگری از اعمال مخصوص بت پرستان شده است؛[3] لکن با همه تلاش­هایی که ا زجانب پاره­ای از علمای یهود برای از میان بردن سحر و جادو به عمل آمد، این خرافات در بین مردم عوام در یهود نفوذ کرد.[4]

 در آیه­های 10 و 20 از فصل هجدهم سفر تثنیه، صورت­هایی از اعمال سحر و جادو که میان بت پرستان آن زمان معمول بوده است، ارائه شده و تورات فرزندان اسرائیل را از چنین اعمالی منع کرده است.[5]

در عرفان­های جدید بجای پیامبران، عارف نماهای عصر جدید قرار دارند و به جای «منجی» و «موعود» اموری مثل «جن­گیر»، «جادوگر» «مرتاض» معرفی می­شود. از نشانه های افول معنویت حقیقی در عصر جدید، همین بس که پائولو کوئیلو که آثارش در میان برخی کشورها مورد استقبال قرار گرفته است؛ دو کتاب درباره جادوگری به نام های: بریدا و والکیر­ی­ها دارد و و مهم ترین کتاب خود یعنی کیمیاگر را به استاد جادوگری اش تقدیم کرده است و البته یک کتاب در باب روسپی­گری و فاحشه­گری به نام: یازده دقیقه نگاشته است!! و با این وضعیت خود را از پیشکسوتان حوزه معنویت و عرفان می داند!!

 



  16 .گنجینه ای از تلمود، آبراهام کهن، فریدون گرگانی      ص231

[2] خدا، جهان، انسان و ماشیح در آموزه­های   یهود، آبراهام کهن ، ترجمه فریدون گرگانی ص232

[3]    همان ص 234

[4]  همان ص 235

[5]  همان ص 231 


90/10/2::: 9:12 ع
نظر()